אירועים

אֶחָד מִי יוֹדֵעַ? ב 13 מפגשים

האירוע ייחל בעוד:
על האירוע:

קבוצת לימוד מטה אשר מזמינה אתכם להצטרף לשנת הפעילות תשע"ח

ימי ראשון אחת לשבועיים בקפה תרבות בכברי.

להרשמה: 0528346212 אליהו

 אֶחָד מִי יוֹדֵעַ? ב 13 מפגשים

 אחד מי יודע, הוא שיר הנכלל בהגדה של פסח ומושר בסופו של ליל הסדר (כפי הנראה לא נכתב בהקשר ישיר לפסח). הוא נפוץ בכל עדות ישראל.

ביהדות מייחסים משמעויות רבות למספרים. הפייטן בונה סביב המספרים המושרים בסדר עולה ויורד את עיקרי הסימבוליקה היהודית, ובמרכזם האמונה כי הכל מתחיל באחד ומסתיים באחד.

השיר נכתב בימי הביניים, ולא ידוע שם מחברו. הרב עדין שטיינזלץ מסביר את מיקומו בסוף ההגדה:

"נראה כי אחד הטעמים לקביעתו כאן הוא כדי לעורר את הנרדמים, ובפרט הילדים הקטנים, בשיר חידה שהכל יודעים את תשובותיו, ויש בכך מעין מקבילה יפה ל"ארבע הקושיות" של תחילת הסדר" (הגדה של פסח, הוצאת כרטא, 1979).

 לשיר הזה יש תבנית מוכרת וחביבה של שירי ילדים הידועה גם אצל עמים שונים. זוהי תבנית שמסייעת לזכור את העצמים שסופרים אותם, כי כל פעם חוזרים על הספירה הקודמת ומוסיפים עוד פריט. למשל בחו"ל מוכר שיר הילדים "The Twelve Days of Christmas" שגם לו אותה התבנית, ושירים דומים מוכרים גם בגרמנית ובשפות אחרות. פרופ' שמעון שרביט מבר אילן חקר את תולדות השיר הזה ומצא אזכור שלו כבר בסידור שנדפס בגרמניה בשנת 1408 (ואולי עוד קודם לכן). השיר נדפס לראשונה בהגדת פראג 1590.

אבל את המקור הקדום ביותר לשיר הוא מצא דווקא בגניזה הקהירית: והוא היה כנראה המקור של הגירסה המערבית המוכרת.

חוקרת אמריקנית בשם Yoffi שחקרה את הנוסחים האירופים השונים לשיר, מצאה את הקדום ביותר דווקא בשיר לטיני מ-1602. היתכן ששיר ההגדה שלנו הוא המקור לשירים האירופים?

התוספת של הספירה עד שלש עשרה היא כנראה תוספת מאוחרת כי היא לא מופיעה בנוסחים המוקדמים. ההשערה היא שזו תוספת שנועדה להבדיל את השיר ממקבילותיו הנוצריות שהכילו 12 בתים בלבד (המספר 13 בנצרות מציין חוסר מזל)

  

תאריך

נושאי הפגישה

 

(אֶחָד אֱלֹהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ) יתקיים במפגש האחרון

8.10.17

1. שני לוחות הברית

מהי הברית? מה מאחד אותנו כעם? הלוחות השבורים, הלוחות השניים.

29.10.17

2. שלושה אבות

אברהם, יצחק, יעקב:המודל של אבי האומה - הכרעות והתמודדויות;  ההשפעה שיש ל"אבות רוחניים" על חיינו.

12.11.17

3. ארבע אמהות

שרה, רבקה, רחל, לאה: להכיר את האמהות כמקור השראה ליצירות חדשות; מוטיב העקרות; מערכות יחסים הקשורות באמהות.

26.11.17

4. חמישה חומשי תורה

מנהג קריאת התורה. פרשת-השבוע. תורה שבכתב ותורה שבעל-פה. 

10.12.17

5. ששה סדרי משנה

הכרות עם ששת סדרי המשנה והתלמוד ומסכתותיהם. ההבדלים בין המשנה והתלמוד. מושג ההלכה, מקומה של ההלכה בחיים – אז והיום.

24.12.17

6. שבעה ימי שבתא

לימוד נושא השבת. – מפגש שמוקדש לניגונים ולפיוטים של השבת

7.1.18

7. שמונה ימי מילה

המילה כמנהג ייחודי ליהדות; טקס ברית המילה; לעצב טקס חדש לבן ולבת.

21.1.18

8. תשעה ירחי לדה

תפיסת החכמים את תקופת ההריון; מה נקבע מראש בתקופת ההריון ומה ניתן לבחירה אחרי הלידה; תפילות של נשים בחודשי ההריון.

4.2.18

9. עשרה דבריה

עשרת הדברות. למה דוקא הן; מה יהודי בהן, ומה אוניברסלי; חז"ל ועשרת הדיברות.

18.2.18

10. אחד עשר כוכביא

הפרובלמטיקה שביחסי יעקב יוסף והאחים; לוח השנה העברי; קידוש החודש והשנה.

4.3.18

11. שנים עשר שבטיא

השבטיות הישראלית; לתת ביטוי לביוגרפיות אישיות ומשפחתיות, להביא חפצים מהבית.

18.3.18

12. שלושה עשר מדיא

13 מידות שבהן נדרשת התורה, 13 מידות האל; שאלת החטא והסליחה בהקשר לביטויי הרחמים של האל. הרצון לקירבה עם האל.

 25.3.18

13. אֶחָד אֱלֹהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ.

תפיסות שונות של אלוהים ביהדות.

 האם יש לי אלוהים? איזה?

סיכום ופרידה.

 

 

לחצו למילוי פרטים וקבלת מידע נוסף:
שם: מייל:
טל: